Bara sanningen

Jag vill inte försköna något, inte heller överdriva. Jag vill bara visa verkligheten som den är.
Trött och blek, nästan grå. Två rödgråtna ögon harmoniserar bra med de mörka påsarna som finns under dem. Säkert 25 kilo övervikt som inte bara satt sig runt midjan, på röven, låren och armarna utan gör sig även påmind i mitt numera klotrunda ansikte. ”Månansikte” har jag läst att dom kallar det, en av kortisonets trevliga biverkningar. Men jag ska inte bara skylla på medicinerna. Jag tror att allt jag stoppar i munnen hjälper mig att hålla ångesten på avstånd, iallafall för stunden. Fördelen med att vara så här fet är att folk jag inte känner lika gärna kan få tro att jag är gravid. För det är så det ser ut, på magen iallafall. På mitt rakade huvud börjar det bli glest mellan stråna, fläckvis och mest framtill.
Jag känner mig som odjuret i en känd film och börjar tvivla på att jag någonsin kommer att hitta tillbaka till den jag en gång var så jag kan lika gärna äta lite till choklad. Jag ångrar det bara när jag möter någon jag känner, för då skäms jag. För hur jag ser ut.

Värst är att jag gruvar mig för Axels dop som stundar. Börjar ångra att jag redan skickat ut inbjudningskorten. Jag bävar för att behöva klä ut mig i peruk och jag gruvar mig för alla bilder som ska tas. Och ännu mer ledsen är jag för att mitt älskade barn ska behöva se på sina dopkort när han blir äldre, dom som hans flintskalliga feta morsa förstörde.

Det var inte såhär det skulle bli, det var inte såhär det skulle kännas.

image

11 tankar om “Bara sanningen

  1. Anette Isacsson skriver:

    Ska inte komma med någon fånig klyscha att det är insidan som räknas även om det är så. Du går igenom en period som är jobbig på mer än ett sätt just nu och det är en bra bit kvar innan allt går tillbaka till det normala. Håll huvudet högt ovanför vattenytan, Axel kommer att vara stolt över sin mamma som fixade en svår sjukdom så han får ha henne kvar <3<3<3

  2. Elisabeth skriver:

    Kan bara hålla med föregående talare. Du kommer alltid att vara min älskade dotter, Louise, vad du än sen tycker. Jag älskar dig så mycket. Och jag vet att alla de närmsta håller med mig om det. Kram.

  3. Anki Weibull skriver:

    Axel har värdens bästa mamma!
    Hans enda!
    Hans finaste!
    Som älskar honom mest av allt på jorden! Som lever och kämpar för just hans skull!
    Det är det som räknas och är viktigt och det är det som kommer att synas på bilderna från dopet.
    Stor stark kram till dig! ❤

  4. corrie norgreen skriver:

    Herre Gud Louise, titta på dig i spegelen, du ser nog det som vi alla ser, en otrolig vacker kvinna, Kom igen, O Axel kommer då o tycka han har världens tuffaste MORSA!!!!!!

  5. Kullan Johanna skriver:

    Louise jag håller med alla föregående talare! Du är en otroligt stark mamma, sambo, dotter och vän ❤ Axel kommer när han förstår att avguda dig som mamma och otroligt stolt över det du krigat dig igenom. Sänder över en massa värmande och energirika kramar till dig. Kramar Johanna

  6. fivestepsback skriver:

    Fina, vackra och starka Louise. Vet du att jag är 100% säker på att Axel kommer titta på bilder från dopet och tänka ”Vilken fantastiskt mamma jag har som har kämpat, och besegrat, cancer! Och hon gjorde det när jag var en liten bebis som hon samtidigt tog hand om. Jag är så otroligt stolt över henne.”

    Ta ett steg tillbaka kära du, du är så mycket mer än det där kortisonet gör dig till. Du är världens bästa mamma! Kram!

  7. Lisa skriver:

    Håller med alla föregående talare! Din son kommer alltid att tycka att du är den bästa mamman som finns, no matter what! MEN du känner ju som du gör och jag tror inte att någon skulle ta illa upp om du skjuter lite på dopet! Båda mina barn var ca 11 mån när de döptes och det var faktiskt kul att de var lite äldre, de var med på ett helt annat sätt.

  8. E skriver:

    Jag är övertygad att den fina människa du uppfostrar och vårdar kommer se på korten med stolthet. Vilken kämpe hans mamma är!

  9. Tin skriver:

    Vet du att du är så vacker och klär så bra i att vara snaggad!! Du behöver då inte alls klä ut dig i nån peruk. Du är fin som du är 💗

  10. Helena skriver:

    Du är vacker och modig

  11. marie-louise lampinen skriver:

    Louise, vi älskar dej för den Du är! Den bästa mamman till Axel o Kevin, en underbar sambo till Daniel, den finaste Dotter till Din mor o far, en klok storasyster, en snäll bonussyster till mina barn och en omtänksam o bra bonusdotter o vän till mej…både med och utan hår, både med och utan extra kortisonkilon. Axel kommer att se på dopkorten en vacker dag o vara så glad att ha just Dej som sin Mamma

Lämna en kommentar